Dlaczego Netflix skasował "The OA"? Twórcy serialu i była wiceprezeska Netfliksa odpowiadają po latach
Karol Urbański
13 listopada 2023, 14:33
"The OA" (Fot. Netflix)
Jedną z największych kontrowersji Netfliksa było skasowanie uwielbianego przez fanów serialu "The OA" w 2019 roku. Po latach do sytuacji odnieśli się twórcy hitu i była przedstawicielka streamingowego giganta.
Jedną z największych kontrowersji Netfliksa było skasowanie uwielbianego przez fanów serialu "The OA" w 2019 roku. Po latach do sytuacji odnieśli się twórcy hitu i była przedstawicielka streamingowego giganta.
Pamiętacie serial science fiction "The OA" z lat 2016-2019? Pomimo głośnego sprzeciwu fanów Netflix skasował doceniony przez krytykę i fanów tytuł po dwóch sezonach. Dlaczego podjęto taką decyzję? Po latach do kontrowersji odnieśli się twórcy serialu i była wiceprezeska Netfliksa.
The OA – dlaczego Netflix skasował serial? Jest odpowiedź
"The OA" to historia Prairie Johnson (Brit Marling), zaginionej przed laty młodej kobiety, która powraca do domu w zagadkowych okolicznościach. Na przestrzeni kolejnych sezonów widzowie mieli otrzymać odpowiedzi na pytania, gdzie była i co się z nią działo. Tych jednak nigdy się nie doczekaliśmy z uwagi na kasację serialu.
W rozmowie z Variety twórcy "The OA", czyli Britt Marling i Zal Batmanglij odnieśli się do kontrowersyjnej decyzji Netfliksa, mówiąc, iż wynikła ona z modelu biznesowego streamera, który tracił na – popularnym bądź co bądź – serialu ekonomicznie. Marling stwierdziła, że koniec końców nie jest jednak zaskoczona tym, co się stało.
— W Hollywood często zdarza się, że otwiera się okno i wdziera się przez nie niesamowita kreatywność. "Orange Is the New Black", "Stranger Things" – to wszystko były szalone, ryzykowne inwestycje. I myślę, że wiedzieliśmy, że to okno będzie oknem, a nie drzwiami. Musiało się zamknąć. To właśnie robi technologia w każdej branży – pojawia się i wprowadza zakłócenia.
A potem w pewnym momencie wchodzi Wall Street i pojawia się objawienie – model biznesowy musi się zmienić, by poradzić sobie z ciągłymi stratami. I zostaliśmy wciągnięci w tę korektę. Szalone jest to, że w każdym innym momencie w historii, jeśli własność intelektualna miała taką wartość, to była cenna. Winę ponosi Netflix, który nie był w stanie wymyślić, w jaki sposób zarabiać na swoim modelu.
Marling wspomina dalej fakt, że najbardziej oddani fani "The OA" zareagowali na wieści o skasowaniu serialu strajkami głodowymi. Niemniej, nawet pomimo takiego odzewu Netflix nie potrafił wówczas obrócić sytuacji w zysk. Hit science fiction anulowano w sierpniu 2019 roku, a do sytuacji po czterech latach odniosła się Cindy Holland, była wiceprezeska Netfliksa ds. treści oryginalnych, która pracowała na rzecz streamingowego giganta przez 18 lat. W rozmowie z "The New York Times" Holland jasno stwierdziła, że kontynuowanie "The OA" okazało się zbyt kosztowne dla Netfliksa.
— [Serial] miał rozmach i ambicje i z założenia nie był projektem o najniższym budżecie. Stało się jasne, że w tamtym czasie Netflix nie będzie w stanie utrzymać tego projektu w takiej formie i było to dość smutne doświadczenie dla nas wszystkich, w tym dla widzów.
Jak czytamy w Screen Rancie, skasowanie "The OA" przez Netfliksa było zapowiedzią późniejszych zmian streamera w zakresie odejścia od strategii priorytetowego traktowania kreatywnych treści na rzecz bardziej świadomego cięcia kosztów. Niedługo po skasowaniu "The OA" Netflix zaczął kłaść nacisk na oryginalne treści i zwiększać liczbę wydawanych tytułów rocznie. W pewnym okresie jednym z celów platformy stało się wydawanie aż 50 nowych filmów w ciągu roku.
Britt Marling i Zal Batmanglij z Netfliksa przeszli do Disneya – już jutro na Disney+ zadebiutuje ich nowy serial "Morderstwo na końcu świata", wyprodukowany przez telewizję FX. To kryminał w stylu "Na noże". W głównej roli zobaczymy Emmę Corrin ("The Crown") jako detektywkę Darby Hart. Serial śledzi Darby i ósemkę innych gości podczas ich podróży do odizolowanej posiadłości miliardera (Clive Owen, "The Knick"). Kiedy ktoś z uczestników zostaje znaleziony martwy, Darby musi walczyć, żeby udowodnić, wbrew fali sprzecznych interesów, że to faktycznie było morderstwo.