Showrunner "Lupina" zdradza nam sekrety 3. sezonu. Skąd pomysł z matką? Co oznacza ten twist z finału?
Marta Wawrzyn
10 października 2023, 17:02
"Lupin" (Fot. Netflix)
Serialowa miała okazję porozmawiać z George'em Kayem, współtwórcą serialu "Lupin". Showrunner zdradził nam wiele sekretów zza kulis 3. sezonu, powiedział też, dlaczego postawił na takie, a nie inne zakończenie i ten mocny twist.
Serialowa miała okazję porozmawiać z George'em Kayem, współtwórcą serialu "Lupin". Showrunner zdradził nam wiele sekretów zza kulis 3. sezonu, powiedział też, dlaczego postawił na takie, a nie inne zakończenie i ten mocny twist.
W top 10 polskiego Netfliksa króluje w tym momencie "Lupin", francuski serial o czarującym złodziejaszku Assanie Diopie, w którego wciela się Omar Sy. Za jego sterami stoi duet scenarzystów – Brytyjczyk George Kay i Francuz François Uzan. Z pierwszym z panów mieliśmy okazję spotkać się na Zoomie przed premierą 3. sezonu.
Poniżej możecie przeczytać całą naszą rozmowę, w której nie brakuje szczegółów dotyczących 3. sezonu "Lupina", jak kulisy pełnych rozmachu scen w najsłynniejszych miejscach w Paryżu, decyzja o wprowadzeniu do fabuły matki Assane'a (Naky Sy Savané) czy retrospekcje z czasów mundialu 1998 roku. Twórcę "Lupina" zapytaliśmy również o końcówkę 3. sezonu, w której powraca Hubert Pellegrini (Hervé Pierre), a także o to, jak w ogóle – jako brytyjski scenarzysta – stanął za sterami serialu będącego adaptacją klasycznych francuskich powieści łotrzykowskich. W rozmowie pojawiają się też odniesienia do seriali "Criminal" i "W powietrzu" – bez tego pierwszego nie byłoby "Lupina", a ten drugi to najnowszy hit George'a Kaya, z Idrisem Elbą w roli głównej.
A gdybyście pytali o 4. sezon "Lupina", oficjalnie jeszcze nie ma na niego zamówienia, ale biorąc pod uwagę ogromny sukces serialu, wydaje się to tylko kwestią czasu.
Lupin sezon 3 – poznajcie kulisy kręcenia serialu Netfliksa
Czy możesz mi opowiedzieć o decyzji, aby zwiększyć rozmach serialu? Czy była czysto twórcza, na zasadzie: Assane jest teraz w takim, a nie innym miejscu, więc musi skoczyć z dachu i sfingować własną śmierć? Czy po prostu dostaliście większy budżet?
Jeśli chodzi o skalę, to nie miało nic wspólnego z faktem… To świetnie, że część 1 i 2 odniosły duży sukces. To było fantastyczne. I oczywiście chcesz wrócić z prawdziwymi ambicjami, ale jednocześnie nie ma sensu robić wielkiego serialu tylko dlatego, że stał się wielki. Każda decyzja musi dotyczyć postaci, Assane'a Diopa i [jego] historii. Po prostu tym razem mieliśmy więcej pewności siebie, bo pokazaliśmy już serial światu.
Wiedzieliśmy również, że stawka i historia Assane'a stały się większe, ponieważ na końcu 2. części ludzie wiedzą, kim on jest. Kiedy więc doszło do finału 2. części, wszyscy wiedzieli, że on pojawi się w teatrze Châtelet. Pomiędzy sezonami Assane Diop stał się najbardziej poszukiwanym człowiekiem w Paryżu [i] we Francji. Więc teraz, kiedy on idzie ulicą Paryża, wszyscy wiedzą, kim jest. Dlatego stawka staje się większa, a więc i serial staje się większy. Ale tu chodzi o postać.
W 3. sezonie "Lupina" macie kilka niesamowitych lokacji, jak Place Vendôme, Père-Lachaise, dachy Paryża i tak dalej, a do tego mnóstwo zdjęć nocnych, kaskaderki i wielu statystów. Opowiedz mi trochę o wyzwaniach z tym związanych. Które sceny były najtrudniejsze do zrobienia? Bo na przykład przeczytałam przed chwilą w waszych materiałach prasowych, że psy nie mają wstępu na Père-Lachaise i musieliście uzyskać specjalne pozwolenie dla J'accuse'a. I mogę sobie tylko wyobrazić, że to był tylko jeden z drobiazgów, a było też mnóstwo innych rzeczy.
"Lupin" miał dużo szczęścia z władzami w Paryżu, ponieważ serial wszystkim się podoba. Tak więc po tym jak nakręciliśmy część 1 i część 2, wszyscy, którzy dawali pozwolenia, wiedzieli, co to za serial. I jest to serial rodzinny, [który] ma dobre intencje. I myślę, że zawsze pokazuje Paryż w dobrym świetle. Z bardzo praktycznego punktu widzenia mamy świetnego producenta Martina Jauberta, który należy do ekipy i jest ekspertem w zdobywaniu lokacji i upewnianiu się, że dostaniemy pozwolenie. Ale wiesz, myślę, że patrząc na J'accuse'a, trudno powiedzieć mu nie.
Jakaś konkretna rzecz, na którą szczególnie trudno było uzyskać pozwolenie?
Nie, nie wiem. To nie do końca moja dziedzina, więc nie wiem. Nie wiem, jak o to prosić. Na szczęście, bo gdyby ode mnie zależało uzyskiwanie pozwoleń, wszystko zakończyłoby się porażką, ponieważ to nie jest moja mocna strona.
Jak sam powiedziałeś, wasz serial stał się bardzo popularny – i to praktycznie na całym świecie, w tym w Polsce. Myślę, że zdajesz sobie dobrze sprawę z różnych teorii i plotek na jego temat. Na przykład ludzie myślą, że w serialu pojawi się Sherlock Holmes, Herlock Sholmes czy jakaś jego wersja. Wiem, że komentowałeś to wcześniej, ale niektórzy spodziewali się go w tym sezonie. Czy to jest coś, co jest nadal brane pod uwagę?
Myślę, że tak, ponieważ Sherlock Holmes czy też Herlock Sholmes stanowi bardzo dużą część książek o Lupinie. Ja jestem angielskim scenarzystą, a Sherlock Holmes jest angielskim detektywem. Dlatego nadal uważam, że świetnym pomysłem byłoby, gdyby Lupin spotkał się kiedyś z Sherlockiem Holmesem. Byłoby super. Uważam, że to od zawsze było w DNA serialu. Mam nadzieję, że uda nam się do tego dojść. Zdecydowanie chcę to zrobić, ale zobaczmy. Jeszcze go tu nie ma, ale może wkrótce przybędzie. Będziemy musieli się dowiedzieć.
Czy będą kolejne sezony seriali Criminal i W powietrzu?
Czy mogę zapytać, jak to się w ogóle stało, że jako brytyjski scenarzysta robisz ten serial po francusku, tę reinterpretację francuskiej klasyki?
Ponieważ dużo współpracuję z Netfliksem i wcześniej pracowałem nad innym serialem Netfliksa, zatytułowanym "Criminal".
Czyli to "Criminal" sprawił, że teraz to robisz?
Tak, "Criminal" miał [wersję] "Criminal: Francja". Znałem więc Francuzów i oni próbowali znaleźć dla Omara scenarzystę, który mógłby zaangażować się w serial o Arsenie Lupinie. Zapytali mnie, ponieważ wypróbowali kilku francuskich scenarzystów i właściwie chcieli zobaczyć, co mógłbym zrobić z odcinkiem pilotażowym i jakie byłoby podejście. Przedstawiłem im [swoją] wersję i wszystkim się spodobała, więc kontynuowaliśmy pracę. A więc tak to się zaczęło.
Skoro mowa o "Criminal", czy jest szansa, że wróci z 3. sezonem? Mam na myśli brytyjską wersję.
Myślę, że być może to mało prawdopodobne, ponieważ ["Criminal"] miał swój moment i to był świetny eksperyment, spróbować zrobić ten sam serial w różnych krajach. Ale to zabawne, bo obsada pytała mnie o to samo. Niektórzy członkowie obsady wciąż mnie o to pytali w zeszłym tygodniu, tak więc chciałbym zrobić tego więcej, ale nie sądzę, żeby to było prawdopodobne w tej chwili.
A co z twoim innym hitowym serialem, "W powietrzu"? Czy 2. sezon jest możliwy?
Myślę, że to jest trochę pod znakiem zapytania [oryg. "up in the air"], jak to mówimy w naszym żargonie lotniczym. Nie jesteśmy pewni. Nie sądzę, żebym miał robić więcej osobiście. Ale zobaczymy.
Cóż, łatwo sobie wyobrazić, że zostanie to przerobione na antologię, z innymi sprawami, innymi negocjatorami, a może i innymi scenarzystami [co sezon], prawda?
Zgadza się. Ale to, co naprawdę podobało mi się w pracy nad "W powietrzu", to Idris [Elba]. Myślę, że nie potrafię oddzielić go od tego serialu ani od tego, czym może stać się on w przyszłości. Ale tak jak powiedziałem, jest bardzo wcześnie, dopiero co skończyliśmy "W powietrzu", a był to dwuletni projekt. Tak że odpoczywamy i myślę, że już niedługo dowiemy się, co będzie dalej.
Lupin sezon 3 – twórca o matce Assane'a i retrospekcjach
Wracając do "Lupina", czy można powiedzieć, że dwa pierwsze sezony były o zemście i odwecie oraz walce biednych z bogatymi, a ten jest bardziej – przynajmniej takie jest moje wrażenie – o tym, jak Assane dochodzi do ładu z własnymi emocjami, próbuje zbudować nowe życie i zaopiekować się swoją rodziną? To znaczy, wiem, że komentarz społeczny jest w pewnym sensie podstawą waszego serialu, prawda? I on tam jest. On wciąż tam jest. Ale też mam wrażenie, że być może chcieliście trochę bardziej skupić się na swoim głównym bohaterze i na tym, czy on ma się dobrze.
Tak, myślę, że 1. [sezon] był o zemście i przyglądał się establishmentowi. To było o facecie z biednej rodziny, który próbował zemścić się na establishmencie, uwypuklając coś. Teraz to opowieść o spojrzeniu wstecz, o tym, skąd przyszedł, o odpowiedziach i tajemnicach, które trzyma się raczej z tyłu głowy. Wiesz, co mam na myśli?
Tak, mówisz o jego matce, prawda?
Ale też o jego przyszłości. Widziałaś cały sezon?
Tak, oczywiście.
Więc tak, jeśli myślisz, że w 1. sezonie historia młodego Assane'a zawsze miała ilustrować historię Omara, to tutaj niektóre z odpowiedzi na zagadkę [motywacji Assane'a] kryją się w tym, co przydarzyło mu się, kiedy był młodszy. Dlatego zawsze mówiłem ludziom: nigdy nie zapominaj, skąd pochodzisz. To temat, o którym chcemy porozmawiać w 3. części "Lupina".
À propos retrospekcji, jak odtworzyliście wydarzenia, które miały miejsce podczas finału mundialu?
Cóż, Puchar Świata we Francji w 1998 roku to wielka sprawa. I oczywiście drużyna, która wygrała Puchar Świata, była bardzo postępową, bardzo zróżnicowaną drużyną. A więc chodzi w tym o możliwości, jakie otwierają się, kiedy jesteś młody w 1998 roku – jako czarnoskóry chłopak z Paryża. W tym momencie świat stoi przed tobą otworem, wiesz, możliwości są nieograniczone. Ale oczywiście nic nie pozostaje wspaniałe na zawsze i trzeba uważać z postępem.
Być może więc cały ten optymizm we Francji 1998 roku nie zawsze wychodził na dobre. Ale wciąż widać znaczny postęp. Jeśli więc chodzi o postać zróżnicowaną etnicznie, o drogę, jaką ona przechodzi, to jest historia tego pokolenia, tego samego pokolenia co Omar, który przyjaźnił się z wieloma graczami z drużyny, która zdobyła Puchar Świata w 1998 roku. Ten mecz dobrze więc pasuje do jego historii i do Assane'a.
A jak podjęliście decyzję, żeby wprowadzić postać jego matki? Czy były dyskusje typu: czy to powinna być jego prawdziwa matka, czy raczej powinniśmy oszukać jego i publiczność, żeby wszyscy myśleli, że to jego matka, a na koniec zostawić wszystkich zdruzgotanych?
Myślę, że [zrobiliśmy to] dlatego, że koniec końców możesz mieć tego superbohatera, który może być w stanie zrobić wszystko na świecie, we Francji. On jest w stanie zrobić wszystkie te rzeczy. Ale ostatecznie potrzebujesz bardzo silnego rdzenia emocjonalnego dla Assane'a. Bo to człowiek o wielu twarzach, trudno go poznać. Dlatego naprawdę chcę, aby on coś poczuł. A to, jak przyciąga go do siebie matka, to uniwersalna historia, z którą wszyscy możemy się utożsamiać.
A myśleliście w którymś momencie, żeby ostatecznie nas oszukać – nas i jego?
Tak, myśleliśmy.
Nie wierzyłam wam. Ani przez chwilę nie wierzyłam, że to jego prawdziwa matka.
Nie wierzyłaś?
Nie. Nawet pomimo tego, że Assane w to wierzył, co powinno było mnie przekonać. Ale… no przykro mi.
To dlatego, Marta, że jesteś tak przyzwyczajona do tych wszystkich sztuczek i zwrotów akcji w "Lupinie".
A może po prostu jestem sceptyczna z natury.
O, jesteś cyniczką? Tak, jesteś! (śmiech) Więc myślę, że w przypadku Assane'a najważniejsze jest to, że to pokazuje, że on może udawać wiele różnych osób, ale ma uczucia jak my wszyscy, prawda? A to, kogo kochasz i kogo starasz się chronić, zawsze będzie słabością – to dobry sposób na oszukanie najlepszego złodzieja we Francji. Tak więc to frajda.
Lupin sezon 3 – twórca komentuje zakończenie. Co dalej?
Czy mógłbyś na koniec skomentować cliffhanger z finału [3. sezonu "Lupina"]? Co dalej? Możesz coś zdradzić z tych niespodzianek, które dla nas przygotowaliście? Bo wygląda na to, że wszystko znów sprowadza się do Assane'a i Pellegriniego.
Powiem tyle: jest tu otwarte zakończenie z mnóstwem tajemnic i mnóstwem teorii. I rzecz w tym, że – jak zawsze powtarzam – Assane Diop ma wielu wrogów, ale tylko jednego arcywroga.
A czy zobaczymy wkrótce ponownie jego rodzinę?
Tak, na pewno. Myślę, że rodzina jest integralną częścią "Lupina". Zatem cokolwiek się nie stanie z Assane'em Diopem, jego rodzina zawsze będzie częścią jego historii.