Seriale Apple TV+ to jedna wielka reklama produktów z jabłuszkiem. W "Tedzie Lasso" gadżety są co minutę
Karolina Noga
25 września 2021, 13:03
"Ted Lasso" (Fot. Apple TV+)
Lokowanie produktu w serialach to żadna nowość, jednak Apple poszło o krok dalej. Seriale takie jak "Ted Lasso" czy "The Morning Show" to niekończąca się reklama gadżetów z jabłuszkiem.
Lokowanie produktu w serialach to żadna nowość, jednak Apple poszło o krok dalej. Seriale takie jak "Ted Lasso" czy "The Morning Show" to niekończąca się reklama gadżetów z jabłuszkiem.
"Ted Lasso" zgarnął na niedzielnej gali Emmy cztery statuetki, w tym dla najlepszego serialu komediowego (tu znajdziecie listę zwycięzców Emmy 2021). Seriale od Apple TV+ zyskują coraz większą popularność, tym samym stając się idealnym miejscem do lokowania produktów marki. Portal Showbiz Cheat Sheet przedstawił wnioski z reportażu Kenny'ego Wassusa dla "The Wall Street Journal" na ten temat — i są one naprawdę interesujące.
Seriale Apple TV+ — lokowanie produktów w liczbach
Kenny Wassus obejrzał 74 odcinki różnych produkcji od Apple TV+ — a dokładniej dotychczasowe wszystkie odcinki "Teda Lasso", "The Morning Show", "Mythic Quest", "Trying" i "Defending Jacob". Dziennikarz wypatrzył aż 704 ujęć produktów Apple — w tym ponad 300 iPhone'ów, 120 MacBooków i 40 par airpodów.
Mistrzami w lokowaniu produktów okazali się twórcy "Teda Lasso". W jednym odcinku o długości 29 minut znalazło się 36 ujęć — co w przeliczeniu daje 1,24 produktu Apple na minutę serialu.
— Teraz, gdy giganci technologiczni kontrolują własne serwisy streamingowe, są w stanie poddać miłośników telewizji zupełnie nowemu rodzajowi integracji produktów — skomentował Wassus.
Mogłoby się wydawać, że lokowanie produktu — zwłaszcza w przypadku takiego giganta jak Apple — to nic dziwnego. Dziennikarz zwrócił jednak uwagę, że w przypadku seriali oryginalnych marki przyjęto nową strategię.
Seriale Apple TV+ — nowy sposób wpływu na widza
Eksperci dzielą ekran na dziewięć kwadratów. Środkowy ma numer 5 i najprawdopodobniej to na nim widzowie najbardziej skupiają uwagę. Analiza Wassusa wykazała, że chociaż koniec końców produkty Apple znajdowały się w środku, to na początku scen, zwykle można było je dostrzec na obrzeżach ekranu. W 14 odcinkach "Teda Lasso" zaobserwowano łącznie 230 produktów, a jedynie połowa z nich pojawiała się w centralnej części.
Dr Cristel Russell, profesorka marketingu na Uniwersytecie Pepperdine, podkreśliła, jakie wpływ na widza ma lokowanie produktu:
— Większość konsumentów, kiedy ogląda programy, zwłaszcza seriale telewizyjne, rozwija swego rodzaju życiowe relacje z postaciami, nazywane parasocjalnymi — mają wrażenie, że je poznają. Więc jeśli widzisz postać związaną z produktem w serialu telewizyjnym lub w danej historii, twoje uczucia i postawy wobec tej postaci przeniosą się na tę markę.
"Ted Lasso" jest obecnie w trakcie emisji 2. sezonu. Do tej pory wyemitowano 10 z planowanych 12 odcinków. Serial ma także zamówienie na sezon 3, który prawdopodobnie będzie już finałowym.