Coraz gorsze oceny produkcji Netfliksa — czy dlatego z serwisu zniknęły recenzje użytkowników?
Mateusz Piesowicz
11 września 2018, 14:02
"Trzynaście powodów" (Fot. Netflix)
Miesiąc temu Netflix zlikwidował funkcję recenzowania i usunął wszystkie opinie napisane przez widzów. Mogło to być związane ze spadającymi ocenami oryginalnych produkcji platformy.
Miesiąc temu Netflix zlikwidował funkcję recenzowania i usunął wszystkie opinie napisane przez widzów. Mogło to być związane ze spadającymi ocenami oryginalnych produkcji platformy.
Pod koniec lipca z Netfliksa zniknęła funkcja pisania recenzji przez użytkowników, a w zeszłym miesiącu z serwisu zostały usunięte wszystkie wystawione przez widzów opinie. Strata raczej niewielka, bo z netfliksowego systemu oceniania korzystali nieliczni, a większość w ogóle nie miało pojęcia o jego istnieniu. Okazuje się jednak, że za jego likwidacją mogła stać nie tylko mała popularność.
Według danych zebranych przez serwis Cordcutting, oceny wystawiane oryginalnym produkcjom Netfliksa przez widzów stopniowo spadała, by w połowie 2018 roku (gdy zlikwidowano system recenzji) osiągnąć rekordowo niską średnią 3,2/5. W porównaniu z rokiem 2012, gdy była ona najwyższa, jest więc to spadek o cały punkt. Oczywiście zestawianie tak odległych dat nie ma sensu, bo liczba wówczas dostępnych oryginalnych filmów i seriali Netfliksa była bardzo mała, ale tendencja jest wyraźnie widoczna. Im więcej własnych produkcji, tym niższa ich średnia ocena.
Zgadza się to z opiniami krytyków, wśród których produkcje Netfliksa również zebrały w tym roku znacznie niższe oceny niż wcześniej. O ile jednak na to platforma nie ma wpływu, kiepskie recenzje ze strony użytkowników własnego serwisu można już kontrolować — na przykład pozbywając się ich.
I w gruncie rzeczy trudno się temu ruchowi dziwić. Netflix inwestuje w oryginalne produkcje olbrzymie kwoty (w tym roku 13 mld dolarów), czyniąc z nich swój znak rozpoznawczy, więc likwidacja systemu, który nie wystawia im najlepszych ocen, jest po prostu rozsądna z biznesowego punktu widzenia. Oczywiście oficjalne stanowisko platformy w sprawie mówi tylko o spadającym zainteresowaniu użytkowników recenzowaniem, ale moment, jaki wybrano na zamknięcie tej funkcji, wydaje się nieprzypadkowy.