VoD w Polsce: Netflix nie zwalnia tempa, już prawie dogonił Player.pl i VoD TVP
Mateusz Piesowicz
14 sierpnia 2018, 12:32
"Orange Is the New Black" (Fot. Netflix)
Najnowszy raport z polskiego rynku VoD potwierdza rosnącą pozycję Netfliksa. Platforma wyraźnie pokonuje inne płatne serwisy, stopniowo zbliżając się do reszty konkurencji.
Najnowszy raport z polskiego rynku VoD potwierdza rosnącą pozycję Netfliksa. Platforma wyraźnie pokonuje inne płatne serwisy, stopniowo zbliżając się do reszty konkurencji.
Sytuacja na polskim rynku VoD wkrótce może ulec zmianie – tak wynika z opublikowanego przez Wirtualne Media najnowszego badania Gemiusa/PBI. Choć czołówka wciąż trzyma się mocno, bo w lipcu najpopularniejszymi serwisami były VoD.pl (3,57 mln użytkowników) i sekcja premium Cda.pl (3,12 mln), kolejne w rankingu VoD TVP i Player.pl są coraz mocniej naciskane przez Netfliksa.
Serwisy VoD Telewizji Polskiej i Grupy TVN odwiedziło w lipcu niewiele ponad 2 mln użytkowników, którzy wygenerowali odpowiednio 20,62 mln i 17,8 mln odsłon (średni czas korzystania z nich wyniósł około 3 godzin). Plasujący się za ich plecami Netflix został odwiedzony przez 1,67 mln internautów, którzy wykonali 19,77 mln odsłon (czas korzystania to jednak tylko 8 minut).
Jak wielki skok zanotowała platforma streamingowa, najlepiej widać w skali roku. W porównaniu z lipcem 2017 roku, Netflix ma dziś ponad dwa razy większą liczbę użytkowników (rok temu 835 tysięcy) i o blisko 4 mln odsłon więcej (wzrost o 25 proc.). W tym samym czasie VoD TVP zwiększyło ich liczbę o 14 proc., a Player.pl zmniejszył o 33 proc.
Podobny do Netfliksa wzrost zanotował tylko serwis WP Pilot (z 384 tys. do 1, 67 użytkowników), przy czym należy pamiętać, że nie jest to usługa w stu procentach płatna. Wśród takich serwisów Netflix lideruje już wyraźnie, zostawiając w pokonanym polu ShowMaksa (1,2 mln użytkowników w lipcu), nc+ go (1,02 mln) i HBO GO (691 tys.), które również zyskało w ciągu roku, ale na znacznie mniejszą skalę.
O ile zatem konkurencyjne płatne serwisy VoD utrzymują się na względnie stałym poziomie popularności, Netflix nie przestaje rosnąć, grając już w wyższej lidze. Jeśli takie tempo zostanie utrzymane, niedługo może przestać oglądać plecy dotąd nieosiągalnych liderów polskiego rynku VoD.