Młodzi widzowie z Europy wolą serwisy VoD od tradycyjnej telewizji. To się dzieje także w Polsce!
Marta Wawrzyn
18 stycznia 2017, 17:32
Telewizja linearna nie umiera, ale z roku na rok ma coraz większy problem z przyciągnięciem młodych widzów. Tak jest zarówno w USA, jak i w Europie – co pokazuje najnowsze badanie MEC.
Telewizja linearna nie umiera, ale z roku na rok ma coraz większy problem z przyciągnięciem młodych widzów. Tak jest zarówno w USA, jak i w Europie – co pokazuje najnowsze badanie MEC.
MEC sprawdził, ile czasu dziennie europejscy widzowie w wieku od 13 do 29 lat poświęcają na oglądanie tradycyjnej telewizji. Wyniki z pewnością ucieszyłyby szefa Netfliksa – niezależnie od tego, czy mówimy o Europie Zachodniej, czy też Europie Środkowo-Wschodniej, widać odwrót od telewizji linearnej.
Z roku na rok oglądamy coraz mniej telewizji, spada także odsetek młodych osób włączających codziennie telewizor. W Polsce w 2016 roku młodzi widzowie korzystali z tradycyjnej telewizji przez 2 godziny i 13 minut dziennie, czyli o 7 minut krócej niż rok wcześniej. A i tak jesteśmy wciąż bardziej przywiązani do telewizorów niż Słowacy, Czesi czy Litwini (ci ostatni w zeszłym roku oglądali telewizję tylko przez godzinę i 19 minut dziennie).
MEC zauważa w swoim raporcie, że spadki, które widać na rynku litewskim, zbliżają ten kraj do statystyk z państw skandynawskich czy Holandii, gdzie serwisy VoD wyraźnie osłabiły telewizję. Zwłaszcza Szwecja prezentuje się ciekawie – widzowie w wieku od 13 do 29 lat włączają telewizor średnio tylko na godzinę i 4 minuty dziennie. Jedyny kraj z Europy Zachodniej, w którym młodzież nie zamienia szybko tradycyjnej telewizji na VoD, to Niemcy. Ale młodzi mieszkańcy Niemiec i tak oglądają mniej telewizji niż Polacy.
Badanie MEC udowadnia, że na tych rynkach, gdzie serwisy VoD są silne i mieszkańców stać na korzystanie z nich, młodzież bardzo szybko zmienia przyzwyczajenia i przenosi się do internetu. Polska wciąż znajduje się w grupie krajów, w których telewizja linearna jest najsilniejsza wśród młodych widzów, ale prawdopodobnie to nie potrwa długo.